Maapähkinän allergeenisyyteen merkittävä helpotus
Tutkijat ovat onnistuneet hiljentämään maapähkinän tärkeimmän allergisoivan proteiinin ns. RNA-interferenssitekniikalla. Tulos on julkistettu Plant Biotechnology Journalin online-versiossa (Dodo et al), ja julkaistaan myös tulevassa lehden paperinumerossa:
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1467-7652.2007.00292.x
Eli bioteknologia osoittaa mahdollisuutensa merkittävästi parantaa ruokamme laatua. Toivottavasti me kuluttajat saamme tästä lajikkeesta valmistettuja elintarvikkeita mahdollisimman nopeasti kaupan hyllylle.
Mutta näinhän ei tietenkään tapahdu Euroopassa, jossa mammuttimainen säätelyjärjestelmä estää käytännössä tuotteen tulon markkinoille tai lykkää sen vähintään 10 vuoden päähän. Sillä välin eurooppalaiset kärsivät ja jopa kuolevat allergiaoireisiin.
Esitänkin tässä saman tien gm-kriitikoiden vakiovastaukset tällaisiin tutkimustuloksiin, niin heidän ei tarvitse itse vaivautua, ja vastaan niihin puolestani itse saman tien (ehkä näin saadaan keskustelua nopeutettua ellei peräti vietyä eteenpäin?):
- \"menetelmä ei poista kokonaan allergeenisyyttä\"; ei niin, mutta tuo merkittävän helpotuksen ja osoittaa tekniikan potentiaalin. Soijastahan on jo sammutettu 3 tärkeintä allergioita aiheuttavaa proteiinia, ja lisää on työn alla.
- \"menetelmän kaikkia vaikutuksia ei tunneta, voi aiheuttaa myös ei-toivottuja vaikutuksia\"; kyllä teoriassa, käytännössä gm-tuotteet tutkitaan ennen markkinoille pääsyä tarkemmin kuin mikään muu elintarvike ikinä on tutkittu historiassa juuri näiden ei-toivottujen vaikutusten eliminoimiseksi
- \"gm-tekniikka perustuu vanhentuneeseen tietoon\"; ei pidä paikkaansa, tieto päinvastoin lisääntyy koko ajan
- \"kyseessää on tutkijoiden ja teollisuuden salaliitto ja pr-temppu, jolla käännetään huomio pois gm-tekniikan todellisista vaaroista\"; minun mielestäni on hyvä, että joku yleensä tekee jotain allergiaongelmien lievittämiseksi
- \"mie en usko sinua\"; tulos on kuitenkin julkaistu vertaiarvioidussa tiedelehdessä ja esitetty myös alan konferenssissa.
Nyt kun tämä ensimmäinen keskustelun vaihe on käyty, olisi mielenkiintoista kuulla gm-kriitikoiden näkemys tästä tekniikasta.
En kyllä usko, että tuollainen sarkasmi/ vinoilu edesauttaa keskustelua millään tavalla.
Itse tutkimustapaukseen voinen todeta, että nähdäkseni juuri tämän kaltainen edistys tutkimuksen taholta on toivottua. Tuskin kellään on mitään sitä vastaan, että allergeenien vaikutuksia kyetään minimoimaan kasvin omia geenejä hienosäätämällä.
Toki olisi mukava kuulla tapauksesta lisää selvällä suomen kielellä, jotta mahdollisimman moni voisi osallistua ja ottaa kantaa.
No, eipä tietenkään edistä, olet aivan oikeassa. Puuskahdukseni vain kuvastaa gm-vastustajien asenteisiin turhautumista. Kourallinen ihmisiä dominoi keskusteluja ja julkisuutta, ja he kuittaavat kaikki tutkimustulokset samoilla copypeistatuilla, perättömillä argumenteilla. Yleensä ensimmäiseksi niillä, jotka luettelin edellisessä viestissäni. Tämänkoin sivuston keskustelua lukee, että kyllä he vastustavat myös gm-tekniikan käyttöä allergeenien poistoon, riisin ravintoarvon kohottamiseen, jne.
Tutkimuksessa käytettiin suht uutta tekniikkaa, joka estää solun tietyn geenin \"kääntämisen\" proteiiniksi. Sitä käyttämällä onnistuttiin kehittämään pähkinä, josta on poistettu tärkein allergiaa aiheuttava pähkinän proteiini. Eli todennäköisesti suurin osa pähkinälle allergisista ei saisi allergiaoireita tästä pähkinästä. Oireet saattavat olla joskus hengenvaarallisia.
On kuitenkin muistettava, että tähänkin pähkinään jää vielä muita allergeenisiä proteiineja, mutta niidenkin poistamista voidaan yrittää jatkamalla tätä työtä. Ko. proteiinin poistaminen ei näyttäisi vaikuttavan pähkinän kasvattamiseen tai ravinnoksi käyttämiseen liittyviin ominaisuuksiin.
"Tämänkin sivuston keskustelua lukee, että kyllä he vastustavat myös gm-tekniikan käyttöä allergeenien poistoon, riisin ravintoarvon kohottamiseen, jne."
Onkohan tosiaan näin. Vaikea uskoa, että jalostus, joka oletettavasti perustuu kasvin koko genomin läpikotaiseen tuntemiseen olisi automaattisesti samalla viivalla kuin laboratoriossa rakennettujen sekvenssien siirtäminen uuteen geneettiseen "ympäristöön".
Takaisin aiheeseen, eli kyseisen allergeenin "sammuttamismetodista" olisi toki mukava saada lisää selvyyttä. Samalla kiinnostaa myös, se että mitkä ovat innovaation näkymät sovelluksissa.
Kriitikoiden näkemyksiä aiheesta olisi myös mukava lukea, vai onko niin, että heidän argumenttinsa alkavat olla vähissä, koska ovat viime aikoina - muutamaa mediatempausta lukuunottamatta - olleet varsin passiivisia.
Kuka muuten on suomalaisten kriitikoiden leirissä se, jonka asiantuntemukseen ja auktoriteettiin he näissä asioissa yleensä tukeutuvat?
En päässyt blackwellin sivuille, kun en laiskuuttani viitsinut kääntää keksejä päälle, mutta ilmeisesti ihan sama tutkimus löytyy täältä:
[url=http://people.uleth.ca/~selibl/Biol4100/Dodo%20et%20al%202005.pdf]A Genetic Engineering Strategy to Eliminate Peanut Allergy[/url]
Tutkimuksen lopussa sanotaan toiveikkaasti:
[quote]The next step is to grow the transgenic plants to full maturity and to optimize seed formation.[/quote]
Voitanee kysyä, onko geenimuunneltuja pähkinöitä sitten jo saatu markkinoille? Ovatko ne läpäisseet edes valmistajan omia turvallisuustestejä?
Tai josko ei ole vielä markkinoilla?
Tai on, mutta niitä ei haluta avoimesti markkinoida yleiseurooppalaisen gm-vastustuksen takia?
Hei,
toimin Biotekniikan neuvottelukunnan puheenjohtajana ja aikaisempiin tehtäviini Sosiaali- ja terveysministeriössä liittyen olin myös Geenitekniikan lautakunnan jäsen, joten pystynen vastaamaan kysymyksiisi yleisellä tasolla. Tosin olen nyt virkavapaalla, joten minulla ei ihan täysin ajantasalla olevaa tietoa ole.
Mutta varsin varmaa on, ettei ko. pähkinöitä ole saatu vielä markkinoille missään, eikä missään tapauksessa Euroopassa; edes markkinointilupahakemusta ei vielä ole jätetty. EU:ssa markkinointiluvan edellytyksenä on, että gm-lajikkeen turvallisuus ihmisille, tuotantoeläimille ja ympäristölle (mikäli haetaan viljelylupaa) on selvitetty lainsäädännön mukaisesti.
Edellytetyt turvallisuustutkimukset ovat varsin kalliita ja aikaavieviä, joten vain suuryrityksillä on niihin mahdollisuus. Pienillä yrityksillä on harvoin resursseja tuoda gm-tuotteita eurooppalaisille markkinoille, joten pähkinät saattavat jäädä tänne tulematta.
Markkinointiluvan saanut gm-tuote on merkittävä gm-tuotteeksi, jotta kuluttajat / loppukäyttäjät voivat olla gm-tekniikan käytöstä tietoisia.
Hyvä tietolähde mm. markkinointilupahakemuksien tilanteesta löytyy täältä:
www.gmo-compass.org
\"Nyt kun tämä ensimmäinen keskustelun vaihe on käyty, olisi mielenkiintoista kuulla gm-kriitikoiden näkemys tästä tekniikasta.\"
No tässä tulee jotain kommentteja.
\"- \\\"menetelmä ei poista kokonaan allergeenisyyttä\\\"; ei niin, mutta tuo merkittävän helpotuksen ja osoittaa tekniikan potentiaalin. Soijastahan on jo sammutettu 3 tärkeintä allergioita aiheuttavaa proteiinia, ja lisää on työn alla.\"
Henk.koht en oikein usko menetelmän menestykseen. Olen itse sairastanut monia allergioita, joten tiedän sikäli, mistä puhun.
Jos ihmisellä on allerginen taipumus reagoida, hän kyllä tulee allergiseksi usein niille ruoka-aineille, joita hän käyttää paljon (kun oma dieettini oli tosi rajoitettu allergioiden takia, lopulta verestäni alkoi löytyä yhä enemmän vasta-aineita lehtisalaatille(!), jota söin joka pv, kun en oikein muitakaan kasviksia voinut käyttää). On tietenkin olemassa ihmisiä, joilla on se yksi paha allergia, jopa hengenvaarallinen, mutta usein allergia on lievempi ja allergiat elävät omaa elämäänsä - eli jotkut allergiat voimistuvat ja jotkut heikkenevät. Ja kaikkeen vaikuttaa stressi ym ympäristötekijätkin. Ruoka-aineet ovat monimutkaisia, enkä usko, että koskaan voidaan tarkkaa koostumusta tuntea. Olen lukenut Allergia ja astma-lehdestä, kuinka on taas löydetty uusia proteiineja ananaksesta. Uskon, että jos nyt joku \"tunnetuin allergiaa aiheuttava\" proteiini sammutetaan kasvista, pian löydetään joku uusi proteiini, joka allergiaa aiheuttaa. Ja ihmiset tulevat allergiseksi jollekin toiselle proteiinille.
Lisäksi jos sellainen jatkuu, että gm-kasveja jalostetaan kestämään yhä enemmän erilaisia torjunta- tms kemikaaleja, se on itseni ja laajan tuttavapiirin mukaan paljon haitallisempaa allergikoille. Allergikoilla on herkempi elimistö, kuin muilla ja he reagoivat helposti erilaisiin myrkkyihin ja kemikaaleihin. Tiedän monen monta allergista ihmistä, joilla oireilu vähenee tai on poistunut, kun on siirrytty luomuruokaan ja jätetty lisäaineet pois.
Eli minun mielestäni tämänkaltaisessa kalliissa teknologiasssa ei ole järkeä, se hyödyttäisi vain pientä ryhmää ja mahdollisesti vain lyhytaikaisesti. Mielestäni pitäisi ennemmin keskittyä siihen, miten allergiataipumuksen omaavilta ihmisiltä voidaan poistaa taipumus allergiseen oireiluun (nykylääketieteellä tosin ei ole tähän keinoja, mutta onneksi muitakin hoitomuotoja on).
\"- \\\"menetelmän kaikkia vaikutuksia ei tunneta, voi aiheuttaa myös ei-toivottuja vaikutuksia\\\"; kyllä teoriassa, käytännössä gm-tuotteet tutkitaan ennen markkinoille pääsyä tarkemmin kuin mikään muu elintarvike ikinä on tutkittu historiassa juuri näiden ei-toivottujen vaikutusten eliminoimiseksi\"
Nimenomaan teoriassa.
Itse tahtoisin mahdollisimman hyvin suojatut ja pitkäaikaiset tutkimukset myös \"kentällä\", ei pelkästään labrassa. Eikä niin suuressa mittakaavassa, että yhtäkkiä aletaan kylvää isoja peltoja gm-ainesta eri puolilla maapalloa. Vaan pienemmässä mittakaavassa, jotta jos joku menee pahasti vikaan, ei ole täysi katastrofi päällä.
Syövänkin kehittyminen elimistössä voi kestää kymmeniä vuosia - en missään tapauksessa tahtoisi syödä gm-ruokia, joita on testattu vasta muutama vuosi tms.
\"- \\\"gm-tekniikka perustuu vanhentuneeseen tietoon\\\"; ei pidä paikkaansa, tieto päinvastoin lisääntyy koko ajan\"
No tuohon mulla ie ole sanottavaa, ihan varmasti tieto lisääntyy koko ajan.
\"- \\\"kyseessää on tutkijoiden ja teollisuuden salaliitto ja pr-temppu, jolla käännetään huomio pois gm-tekniikan todellisista vaaroista\\\"; minun mielestäni on hyvä, että joku yleensä tekee jotain allergiaongelmien lievittämiseksi\"
Ja minusta, kuten jo sanoin, tämä ei missään nimessä ole allergian parantavaa kehitystä, eikä tuo sille saralle pitkäaikaisia parannuksia.
\"- \\\"mie en usko sinua\\\"; tulos on kuitenkin julkaistu vertaiarvioidussa tiedelehdessä ja esitetty myös alan konferenssissa.\"\"
Mie en sano, etten sinua usko.
Mutta olen vain tyystin eri mieltä asiasta.